JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Turbulens i Norsk Jernbaneforbund:

Bussjåførene har luftet ut etter streiken

Selv om busstreiken utad ble opplevd som vellykket, har det innad i Jernbaneforbundet ulmet. Nå har Bilpersonalets Forening luftet ut – for å lære av det de gjorde feil.
NY LEDELSE: Det nyvalgte arbeidsutvalget i Bilpersonalets Forening er (fra venstre): Helge Øystrøm (kasserer), Finn Arne Solberg (leder) og Ola Erik Steien Brattset (nestleder).

NY LEDELSE: Det nyvalgte arbeidsutvalget i Bilpersonalets Forening er (fra venstre): Helge Øystrøm (kasserer), Finn Arne Solberg (leder) og Ola Erik Steien Brattset (nestleder).

Morten Hansen

morten@lomedia.no

I kjølvannet av årets lønnsoppgjør i bussbransjen, hvor medlemmene i de fire forbundene var delt på midten i om de skulle godkjenne resultatet, valgte arbeidsutvalget i Bilpersonalts landsråd å stille sine plasser til disposisjon. Bakgrunnen for dette var kritikk for hvordan streiken ble gjennomført og resultatet av denne.

I et ekstraordinært landsrådsmøte ble Finn Arne Solberg valgt til ny leder av Bilpersonalts landsråd i Norsk Jernbaneforbund. Ola Erik Steien Brattset og Helge Øystrøm ble valgt til henholdsvis nestleder og kasserer.

Nye vararepresentanter til arbeidsutvalget er Mona Andersen, Per Morten Gjemble og Morten Holm.

Uravstemningen: Under 100 stemmer avgjorde bussoppgjøret. Nå får sjåførene ny lønn

Turbulent etter streiken

Solberg, som også er hovedtillitsvalgt i Vy Buss, erkjenner at månedene etter lønnsoppgjøret har vært turbulente.

– Landsrådsmøtet etter valget bar preg av dette, og det var viktig å få ryddet opp i uenigheter, sier Solberg.

Han mener det er et paradoks at gjennomføringen av streiken, som hadde god støtte i opinionen, ikke oppleves som udelt vellykket internt.

– Vi har gjennomført en god streik, men ikke lykkes med alt. Kommunikasjon er nok et nøkkelord i dette. For mens det ute i klubbene har vært jobbet bra. Har det ikke fungert så sømløst som vi skulle ønsket lenger opp i organisasjonsleddene, sier Solberg.

Bussoppgjøret: Ørjan stemte ja, Øyvind stemte nei. Nå sender begge en advarsel til arbeidsgiverne

Ikke godt nok forberedt

Han trekker fram mangel på streikemateriell, informasjon og utbetaling av streikebidrag som noen områder hvor det ikke ble gjort godt nok arbeid.

Solberg konstaterer at flere tiår uten streik nok har gjort organisasjonen rustne.

– Vi må bare erkjenne at vi ikke var godt nok forberedt. Å legge skylden på enkeltpersoner eller organisasjonsledd har ingen mening. Det som var viktig med diskusjonen på det ekstraordinære landsrådsmøtet var å finne hva som sviktet, slik at vi kan trekke lærdom av det, sier Solberg.

Han understreker at landsrådsmøtet ikke var ment som en endelig konklusjon.

– Vi skal fortsatt ha gode diskusjoner, finne de gode løsningene, og ha respekt for at vi noen ganger er uenige, sier Solberg.

Dyktige klubber

Han skryter av de lokale klubbene, som han mener løste streiken på en god måte.

Solberg mener medlemmene og de lokale tillitsvalgte skal ha mye av æren for at streiken utad oppleves som vellykket.

– Og så må jeg berømme LO Stat for det de bidro med – blant annet med å kommunisere ut budskapet om bakgrunnen for streiken. Det var nok de som var mest forberedt av oss alle, sier Solberg.

Viktige diskusjoner

Den nyvalgte landsrådslederen understreker at lærdommen forbundet og landsrådet tar med seg vil bli viktig. Han ser ikke bort fra at neste streik kan komme allerede ved hovedoppgjøret i 2022.

Solberg slår fast at kampen om en lønn på linje med industriarbeideren, som har vært målet til bussjåførene i drøyt ti år, ikke er over.

– Vi må bygge opp organisasjonen mer, og være enda mer samlet. På den veien er det mange viktige diskusjoner som må tas.

Solberg trekker fram blant annet kontingent og skolering som temaer som må høyere opp på dagsordenen.

– Under streiken hadde vi diskusjon om størrelsen på streikebidraget. Det er opplagt at en stor og langvarig streik koster. Vi har en av de aller laveste kontingentene av LO-forbundene. Ønsker medlemmene et større bidrag mens vi er i streik, må vi kanskje diskutere hvor mye de skal betale for medlemskapet, sier Solberg.

Warning
Dette er en sak fra

Vi skriver om de ansatte i alle deler av jernbanen og busstransport.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse