JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Nedbemanning

May-Iren har jobbet på samme arbeidsplass i 21 år. Nå lukkes dørene for godt

De har følt både på sorg og sinne, men i dag var det over for de Telenor-ansatte på kundesenteret i Rørvik.
– Det er et helt unikt arbeidsmiljø som nå blir borte, sier May-Iren Arnøy.

– Det er et helt unikt arbeidsmiljø som nå blir borte, sier May-Iren Arnøy.

Leif Martin Kirknes

knut.viggen@lomedia.no

leif.kirknes@lomedia.no

– Se disse Flax-loddene jeg fant nå! Tenk om jeg har gått glipp av en million kroner, utbryter May-Iren Arnøy (44). 

I 21 år har Telenors kundesenteravdeling vært hennes arbeidsplass.

Nå rydder hun ut av skapet på jobben og finner både lodd og gavekort blant papirene. Begge gått ut på dato for lenge siden, sammen med gamle kundekontrakter, diplomer og tariffavtaler.

May-Iren er i dag nestleder i EL og IT Distrikt Trøndelag, men droppet dagens styremøte for å være sammen med sine kolleger på den aller siste arbeidsdagen i avdelingen.

Arkeologisk utgraving av skapet til May Iren Arnøy. Her finnes årevis med oppsamlede papirer og gjenstander. Blant annet uskrapede flakslodd som gikk ut på dato i 2011 og som May Iren i hvert fall ikke tør å skrape nå av frykt for å faktisk komme over et seierslodd,

Arkeologisk utgraving av skapet til May Iren Arnøy. Her finnes årevis med oppsamlede papirer og gjenstander. Blant annet uskrapede flakslodd som gikk ut på dato i 2011 og som May Iren i hvert fall ikke tør å skrape nå av frykt for å faktisk komme over et seierslodd,

Leif Martin Kirknes

Fra 1. mai er den historie. 35 ansatte mister jobben. 

Seks av dem har fått jobb utenfor Telenor, fem går videre til jobb i Telenors ressurssenter i etasjen under, mens resten må se seg om etter nytt arbeid.

– Et unikt arbeidsmiljø

Nærøysund kommune har Trøndelags høyeste ledighetstall. 

Kundesenteret har vært en solid og trygg arbeidsplass i mange tiår, og telehistorien i Rørvik går tilbake til 1800-tallet. Avdelingen i Rørvik har utmerket seg på mange måter som den med mest salg, laveste kostnader og høyest ansiennitet.

– Det er et helt unikt arbeidsmiljø som nå blir borte, sier May-Iren Arnøy. 

Hun begynte i Telenor kundeservice dagen etter at hun giftet seg i september 2003. Den som ansatte henne serverte kaffe i bryllupet. 

Folk har vært kolleger i mange år, noen nesten 30, den med lavest ansiennitet åtte år.

Lyn fra klar himmel

Nettverk besøkte kundesenteret for fem år siden, da var optimismen stor. Så sent som i desember gjennomførte avdelingen en omfattende salgsopplæring.

Det var 3. april i år de 35 ansatte fikk vite at Telenors kundeserviceavdeling skulle legges ned. For de fleste kom det som lyn fra klar himmel da Telenor kalte inn til allmøte og ga dem beskjed. 

– Vi så jo det komme, men trodde det ikke ville gå så fort, kanskje om fem til ti år, sier Kari-Anne Dekkerhus, en av dem som har fått seg ny jobb.

– Jeg må innrømme at jeg begynte å gråte da nyheten kom, forteller hun. 

Kollegene på Rørvik har sin aller siste arbeidsdag sammen i avdelingen.

Kollegene på Rørvik har sin aller siste arbeidsdag sammen i avdelingen.

Leif Martin Kirknes

Både gråt og sinne

I ettertid har det vært både gråt og sinne, men de føler også takknemlighet for støtte både fra lokalsamfunn, kommune, næringsforening, tillitsvalgte og EL og IT Forbundet. 

Også Telenor får ros, ikke for avgjørelsen om å legge ned avdelingen, men for at de er blitt ivaretatt på en god måte etter at avgjørelsen ble tatt. 

De ansatte har fått tilbud om sluttavtaler med økonomisk kompensasjon, omstillingsbistand og oppfølging. Og det har vært tilbud om å fortsette i Telenor, men da i Kongsvinger, en av avdelingene som Telenor beholder.

Men for de fleste er det ikke aktuelt å selge hus, ta med seg unger og flytte til en helt annet sted i landet. 

Støtte fra lokalmiljøet

Stein Arve Vågø Seierstad sees på som avdelingens humørspreder. Han er en av dem som nå søker jobber, foreløpig uten suksess. Han har likevel tro på at det skal gå an å skaffe seg nytt arbeid. 

– Jeg er glad for at vi bor der vi bor. Støtten fra lokalmiljøet har vært enorm. Det hadde ikke skjedd hvis dette hadde vært i Oslo, mener Seierstad.

Jon Magnus Horseng skal bruke byrå og tenker også på utdanning. 

– Det får enorme ringvirkninger for folk med familie og små unger, sier han.

Frank Jenssen er stedstillitsvalgt og taxieier. Han er en av dem som har fått tilbud om ny jobb. 

– Det er vemodig, men i kveld skal vi ta en real fest. Og det er Telenor som betaler, det skulle bare mangle, sier han.

Stedstillitsvalgt i Telenor og drosjesjåfør på deltid er Frank Jenssen. Drosjesjåfør på heltid er det ikke nok trafikk for i lille Rørvik, det er to drosjer i byen og de har mest trafikk når det letter og lander fly.

Stedstillitsvalgt i Telenor og drosjesjåfør på deltid er Frank Jenssen. Drosjesjåfør på heltid er det ikke nok trafikk for i lille Rørvik, det er to drosjer i byen og de har mest trafikk når det letter og lander fly.

Leif Martin Kirknes

Rundt 100 ansatte berørt

Ifølge pressesjef i Telenor Norge, Anders Krokan, gjennomføres det organisasjonsendringer med virkning fra 1. mai i avdelingene consumer, infrastructure growth og business. 

Det er til sammen rundt 100 som er berørt. Deriblant ved kundeserviceavdelingen i Rørvik.

– Fast ansatte som blir berørt av bemanningsreduksjon vil få tilbud om sluttavtale med omstillingsbistand. I sluttavtalen inngår økonomisk kompensasjon, og dette varierer med grad av ansiennitet, skriver han til Nettverk.

Det foretas parallelt en reduksjon i antall vikarer, innleide og konsulenter, legger han til.

Telenor omstiller seg kontinuerlig og tar i bruk ny teknologi og nye arbeidsformer for å skape bedre prosesser, ifølge Krokan, som mener det gagner både selskapets effektivitet og deres kunder. Men han tilbakeviser at kunstig intelligens er årsaken til nedskjæringene i kundeservice.

– Når det gjelder avviklingen av vårt kundesenter på Rørvik, er den viktigste årsaken at vi i de siste årene har hatt årlig nedgang i kundesenter-trafikk på om lag 10 prosent, og prognosene våre viser at dette skal fortsette som følge av digitalisering. Dette fører til overkapasitet, skriver han.

– Etter en helhetsvurdering av flere alternativ, der kostnader også spiller inn, har vi landet på at vi avvikler kundesenteret i Rørvik. Det er likevel riktig at vi fremover nok vil se at ny teknologi, inkludert kunstig intelligens, kan redusere behovet for manuell chat i kundeservice, ifølge Krokan.

Warning
Dette er en sak fra

Vi skriver om ansatte innen elektro, energi, telekom og IT.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse