JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Debatt

«Lærerne tar mobbingen på alvor», skriver Lene Bakkedal

OM MOBBING:  – Ifølge nye tall fra forskere er det 54 prosent av elevene som stoler på at skolen kan gjøre noe med mobbingen – og det kan vi! skriver forbundssekretær Lene Bakkedal.

OM MOBBING: – Ifølge nye tall fra forskere er det 54 prosent av elevene som stoler på at skolen kan gjøre noe med mobbingen – og det kan vi! skriver forbundssekretær Lene Bakkedal.

Colourbox

Dette er et meningsinnlegg. Det er skribentens mening som kommer til uttrykk. Du kan sende inn kronikker og kronikkinnlegg til FriFagbevegelse på epost til debatt@lomedia.no
Mobbing er et tema som stadig omtales i media, på personalrom og i klasserom – heldigvis!

Men hva gjør lærerne med kunnskapen om mobbesaker og kompetansen de har?

Vårt mandat som lærere og skole er å «bygge gangs menneskje». Det betyr at vi må ha et helhetssyn på eleven. Dersom eleven i klasserommet er mer opptatt av å tenke på hva som kommer til å skje på skoleveien, hvorfor hen ikke får være i samme gruppe på snap eller discord som resten av vennene, eller hvordan få bort de stygge kommentarene på bildet sitt, er det ikke plass til Ibsen og Pytagoras. Dette vet vi lærere og derfor tar vi mobbingen på alvor. Vi har fokus på både den formelle og den uformelle delen av opplæringen.

Alle barn har rett på et trygt miljø, og dette trygge miljøet skal vi som voksne sørge for. Likevel er det ikke alle barn som har det bra, og ifølge nye tall fra forskere er det 54 prosent av elevene som stoler på at skolen kan gjøre noe med mobbingen – og det kan vi! I 23 prosent av mobbetilfeller var læreren nevnt, på ulike måter, men det viser at læreren er en del av puslespillet, og det må vi ta på alvor.

I dette store puslespillet, er også internett en bit. SoMe og internett er livet for elevene; ikke lenger bare en del av det, og de må få verktøy til å håndtere det også. Likevel er det «IRL»-mobbingen vi må ta tak i. IRL (In real Life) er et spillefilmeventyr om mobbing blant tenåringer i en verden av sosiale medier.

Det er ulike tall på om mobbingen har gått opp eller ned under pandemien, men uansett ser vi at hovedgrunnen for å mobbe noen, øke egen sosial status, til en viss grad blir borte på nett, og flere elever har sagt at de følte seg tryggere på hjemmeskole.

Normtallene for antall elever sier 15 elever fra 1. til 4. klasse og 20 fra 5. til 10. Likevel er ikke dette virkeligheten i norske klasserom. En presset kommuneøkonomi gir kreative rektorer og større klasser. Større klasser gir læreren mindre tid til hver enkelt elev og gjør det vanskeligere både å oppdage situasjoner og tid til å ta det opp med en gang. På gult nivå ble elevene delt i kohorter med utgangspunkt i normtallene. Undersøkelser i ettertid har vist at trivselen og læringen økte fordi de var i mindre grupper og læreren hadde bedre tid til hver enkelt.

På enkelte skoler blir klassene store og utfordringer tar tid fra selve undervisningsjobben til læreren. Derfor mener vi i Skolenes landsforbund at laget rundt eleven blir stadig viktigere. Vi må erkjenne at det er kompetanse vi lærere ikke har, og heller ikke skal ha. Det er andre profesjoner som for eksempel miljøterapeuter som har en annen kompetanse og som ser på eleven med andre øyne. Fokuset vårt er at vi må ha kompetanse til å se hele eleven.

For å vise at vi tar mobbingen på alvor, må vi få på plass klare tiltak og tydelige handlingsmønstre ovenfor elevene. Vi må være samkjørte, de ulike profesjonene må jobbe sammen. Det er negativ gruppedynamikk som fremmer mobbingen, derfor gjøres jobben mot mobbing aller best i forkant, ved å skape et positivt klassemiljø. Lærerne har kompetanse til å gjennomføre dette, og må få tid og tillit til å utføre jobben sin.

Det viktigste å ha med seg, er at vi som er ansatte i skolen har kunnskapen og eleven har opplevelsen.

Les også: Lene vil fjerne forskjeller i skolen: – Elevene må få likt utstyr for å stille på like vilkår

Warning
Annonse
Annonse