JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Debatt

«Hvis alle elever skal føle seg sett og trygge på skolen, må vi styrke laget rundt eleven»

UNGE SOM SLITER: Lærerne vil gjerne hjelpe men kan ikke alltid. Andre yrkesgrupper enn lærerne trengs i skolen for å styrke laget rundt eleven, understreker forbundssekretær Jeanine Norstad i dette innlegget.

UNGE SOM SLITER: Lærerne vil gjerne hjelpe men kan ikke alltid. Andre yrkesgrupper enn lærerne trengs i skolen for å styrke laget rundt eleven, understreker forbundssekretær Jeanine Norstad i dette innlegget.

Colourbox.com

Dette er et meningsinnlegg. Det er skribentens mening som kommer til uttrykk. Du kan sende inn kronikker og kronikkinnlegg til FriFagbevegelse på epost til debatt@lomedia.no
Alle lærere jeg kjenner har et ønske om å se hver enkelt elev og hjelpe dem med alt det de trenger hjelp til. Men det hender lærerne kommer til kort.

Stadig flere unge sliter med sin psykiske helse. En rapport fra Folkehelseinstituttet (FHI) fra 2018 viser at opp mot 20 prosent har psykiske vansker. På hvilken måte pandemien vil spille inn, er det ennå for tidlig å ta stilling til. Flere tall må på bordet, og pandemien er ikke over. En rapport fra en regjeringsoppnevnt ekspertgruppe viser imidlertid at nedstengningen har ført til en utbredt opplevelse av ensomhet. Det er vårt ansvar som samfunn å gjøre noe med det.

Skolen er den viktigste arenaen som daglig møter våre barn og unge. Alle lærere jeg kjenner har et ønske om å se hver enkelt elev og hjelpe dem med det de trenger hjelp til, det være seg faglig, sosiale eller psykiske utfordringer. Men det hender lærerne kommer til kort. Enten fordi det kan være opp til 30 elever i klassen som alle trenger oppmerksomhet. Eller det kan være at tiden må brukes på pålagt dokumentering og rapportering, framfor å være der for det som er aller viktigst, nemlig møtet med elevene. Det kan også være fordi lærere er eksperter på fag, pedagogikk, didaktikk og klasseledelse og ikke nødvendigvis psykisk helse. Det er her laget rundt eleven kommer inn.

Vi trenger mer sosialfaglig kompetanse inn i skolen. Selv om dette helt sikkert kan være en større del av innholdet på lærerutdanningen, er det ikke lærerne som skal være ekspertene. Det vi trenger er flere yrkesgrupper inn i skolen som gjennom sin ekspertkompetanse kan jobbe i et ressursteam rundt elevene. Miljøterapeuter, barne- og ungdomsarbeidere, helsesykepleiere, sosialarbeidere, vaktmestre og andre voksenpersoner kan bidra med viktig og nødvendig erfaring og kompetanse, som ikke nødvendigvis lærerne sitter på.

Det er dette som menes når Skolenes landsforbund snakker om at vi vil «styrke laget rundt eleven». En miljøterapeut vil se elevene med «andre briller» enn en lærer. Tilsvarende sitter helsesykepleiere på en kompetanse om hvordan jobbe med eksempelvis psykisk helse, som lærere aldri vil kunne tilegne seg. Gjennom dette samarbeidet vil også lærerne kunne få mer tid til den faglige opplæringen, tilpasset hver enkelt elevs behov og forutsetninger.

Kun ved å jobbe sammen og bygge et lag rundt eleven bestående av ulike yrkesgrupper med ulik kompetanse, kan vi se og utvikle elevene som hele mennesker. Dette er en forutsetning for at alle barn og unge skal være trygge og føle seg sett på skolen. Da kan også læring skje!

Les også: Lene vil fjerne forskjeller i skolen: – Elevene må få likt utstyr for å stille på like vilkår

Alle lærere jeg kjenner har et ønske om å se hver enkelt elev og hjelpe dem med det de trenger hjelp til.

Warning
Annonse
Annonse